X
تبلیغات
رایتل

بصیرت حسینی

عطشان-بصیرت حسینی
      جستجوی کلمات در این پایگاه   
کتابخانه وبلاگ
زمان
نگارخانه وبلاگ
ابزار وبلاگ
لوگوی وبلاگ
پیام مستقیم به من
وضعیت آب و هوا
لینکستان
آمار وبلاگ
رصد شما
IP
چاپ صفحه جاری این صفحه را در هوم پیج و صفحه خانگی اینترنت اکسپلورر من قرار بده این صفحه را ذخیره کن پروفایل و مشخصات مدیر وبلاگ ارسال ایمیل به ما آرشیو وبلاگ این صفحه را به صفحات مورد علاقه من اضافه کن نسخه موبایل این وبلاگ آر اس اس وبلاگ
بنیاد بین المللی نهج البلاغه

موسسه فرهنگی تبیان

آل البیت

خبرگزاری قرآنی ایران

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی

خبرگزاری فارس

سایت مقام معظم رهبری

ساجد

ازدواج برتر

پایگاه آپلوید رایگان تصاویر

سازمان دارالقرآن کشور

موسسه تحقیقاتی ولیعصر(عج)

پایگاه شهید آوینی

خبرگزاری شبستان

ریاست جمهوری

دانشنامه رشد

خبرگزاری مهر

طوبا گرافیک

خبرگزاری ایرنا

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

شبکه خبر

یاسین مدیا

امام علی علیه السلام

سپاه نیوز

روزنامه کیهان

روزنامه ایران

قوه قضاییه

رهپویان

ماهنامه امتداد

فرهنگ ایثار و شهادت

باشگاه خبرنگاران جوان

نور مطهر

وبلاگ نیوز

پارس تولز

مجله انتظار

سایت جمکران

سایت تخصصی امام مهدی(عج)

پایگاه چهارده منتخب

وبلاگ قلم بسیج

شیعه تم

شمس رضوی

راسخون

ستاد اقامه نماز

پایگاه علوم و معارف اسلامی

حدیث

دانشگاه امام صادق

الاسلام

آل الرسول

پایگاه اسلامی صبح

پایگاه اطلاع رسانی شیعه

پایگاه شیعی الدلیل

پایگاه عقائد

جامعة القرآن الکریم

حج

دانا فجر

سازمان کنفرناس اسلامی

شبکه قرآن

طب اسلامی

عاشورا

غدیر

فدک

مرکز اشاعه اسلامی

پژوهشهای آستان قدس

عترت و قرآن

نظرسنجی وبلاگ
بصیرت، مهمترین درس قیام عاشورا به جامعه بشری است 
بخش موبایل وبلاگ
لینک های ثابت






















تقویم وبلاگ

عاشورا وفرهنگ بصیرت آوری
بخشی از بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏هاى نماز جمعه تهران 26/1/1379‏
بصیرت حضرت زینب کبری-سلام الله علیها
عاشورا مدرسه فضایل درخشانی مانند ایثار، اخلاص، عشق، توکل و ایمان است و ماه محرم الحرام بهترین فرصت برای خودسازی انسانها است.
حضور پرشور جوانان و نوجوانان در آیین های مذهبی و مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، ظرفیت عظیمی برای ارتقای معنویت، بصیرت دینی و مبانی اعتقادی در جامعه است
منبع: کشورنیوز
این حماسه آنقدر بزرگ است که میزان خوب وبد، میزان خوبی وبدی، میزان والایی وسفاهت، میزان بصیرت وجهالت، میزان دنیاپرستی و آخرت اندیشی? میزان حریت و ذلت پذیری درهمه وهله های تاریخی شده است. بامیزان عاشورا می توان تکلیف خیلی چیزهارا روشن کرد واهل بصیرت شد. به همین دلیل عاشورا تنها یک حادثه نیست، بلکه یک فرهنگ ویک سبک زندگی است. عاشورا یک فرهنگ، پس فرجام فرهنگ عاشورایی چیزی جز خوبی، بصیرت، عدالت، آخرت اندیشی، ظلم ناپذیری و آزادگی چیزدیگری نیست. دراین فرهنگ، درسهاوعبرتهایی است که سبک ومسیر عزتمندانه زندگی هرانسانی را روشن می کند. دراین فرهنگ، درسها وعبرتهایی است که چون چراغی پرفروغ، تاریکی های جهل وغفلت را می زداید وراه را تا افق عدالت برای اهلش روشن می سازد. به همین دلیل دراین فرهنگ، کسی بیابان زده وگم نمی شود واگر دردریا قراربگیرد، بااین کشتی به ساحل نجات می رسد.

اگرامروز ماازذلت ناپذیری و بصیرت صحبت می کنیم، اگرامروز ازمجد وعظمت ایران سرمان رادردنیای ذلت پذیر بالا می گیریم واگر درمیان دیگرملتها به عنوان ملتی آزاد ومستقل مطرح شده ایم، همگی به واسطه درسهایی است که ازعاشورا گرفته ایم واگر اکثریت خواص ما درگردوخاک فتنه ها? موقعیت ولی خویش را گم نمی کنند وصاحب فرقان می شوند وبه راحتی سره راازناسره تشخیص می دهند، بواسطه عبرتهایی است که از واقعه مصیبت بار عاشورا گرفته اند. به همین دلیل عبرتهای عاشورا، بصیرت آور است وبه انسان عاشورایی هوشیاری وشناخت عمیق می دهد تا باحضورامام ناطق، مبهوت قرآن صامت سرنیزه ها نشود وراه را گم نکند.

وبه همین دلیل است که بیگانگان برای مسخ افراد سست ایمان وبدون بصیرت، به فرهنگ عاشورایی حمله می کنند وآن را ترویج نوعی خشونت!! تلقی می کنند? چیزی که درسالهای اخیر ازسوی برخی نویسندگان بی بصیرت وخام قلم برصفحه کتابها ونوشته های مطبوعاتی حک شدتابلکه بتوانند، روح جمعی مارا ازفرهنگ عاشورا تهی کنند. اما این فرهنگ با این شعارکه "اگردین ندارید لااقل آزاده باشید"،ازعمق تاریخ تا عمق جان انسانها نفوذ کرده است.

بیاییم برای ادامه حیات خود، عاشورا راکه تنها یک حادثه نیست بلکه یک فرهنگ بصیرت آور است، پاس بداریم.
paydari-88.blogfa.com
در زیارات و کلماتى که از ائمه علیهم‏السّلام راجع به اباالفضل العبّاس رسیده است، روى دو جمله تأکید شده است: یکى بصیرت، یکى وفا. بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینى، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصرى، وقتى که فرصتى پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنى آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‏نامه کردند و گفتند ما تو را امان مى‏دهیم؛ چنان بر خورد جوانمردانه‏اى کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم؟! واى بر شما! اف بر شما و امان‏نامه شما! نمونه دیگرِ بصیرت او این بود که به سه نفر از برادرانش هم که با او بودند، دستور داد که قبل از او به میدان بروند و مجاهدت کنند؛ تا این‏که به شهادت رسیدند. مى‏دانید که آنها چهار برادر از یک مادر بودند: اباالفضل العبّاس - برادر بزرگتر - جعفر، عبداللَّه و عثمان. انسان برادرانش را در مقابل چشم خود براى حسین‏بن‏على قربانى کند؛ به فکر مادر داغدارش هم نباشد که بگوید یکى از برادران برود تا این‏که مادرم دلخوش باشد؛ به فکر سرپرستى فرزندان صغیر خودش هم نباشد که در مدینه هستند؛ این همان بصیرت است
امروز، روز تاسوعاست و رسم بر این است که در این روز، گویندگان و نوحه‏سرایان، راجع به شهادت اباالفضل العبّاس روضه بخوانند. آن‏طور که از مجموع قراین به دست مى‏آید، از مردان رزم‏آور - غیر از کودک شش ماهه، یا بچه یازده ساله - اباالفضل العبّاس آخرین کسى است که قبل از امام حسین به شهادت رسیده است؛ و این شهادت هم باز در راه یک عمل بزرگ - یعنى آوردن آب براى لب‏تشنگان خیمه‏هاى اباعبداللَّه الحسین - است.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای
بصیرت حضرت علی اکبر
از زیبا تری ن مصادیق انسان بصیر در نهضت عاشورا که شایسته است از ژرفای دید و نور بصیرت او سخن به میان آید ، بانوی قهرمان کربلا است ؛ آن پیام رسانی که پژواک سخن آتشین او ،کاخ نشینان کوفه و شام را مست? صل و وجدان انسانی و غیرت دینی امت اسلامی را بیدار کرد؛ بانویی که جاودانگی قیام خونبار سیدالشهدا وامدار بصیرت ، استقامت و روشنگری ایشان بوده و اقدامات شجاعانه او در حادثه کربلا و جریانات پس از آن ، همه را به اعجاب آورده است .از جمله نشانه ها و جلوه های بصیرت در آن بانوی مکرمه عبارتند از : - نقل شده درجریان حادثه کربلا وقتی حضرت زینب در گودال قتلگاه بر سر نعش امام حسین (ع) رسید ، به خدای سبحان عرض کرد :«خداوندا این قربانی انک را از ما بپذیر
- در جریان اسارت ، وقتی حضرت زینب در کوفه با خطابه آتشین خود شهر را به لرزه درآورد ، امام سجاد (ع) به ایشان فرمود :« ای عمه ! خاموش باش که تو به حمدالله دانشمندی هستی که جایی تعلیم ندیدی و شخصیت فهیمی هستی که آموزگاری ندیده ای
- هنگامی که عبیدالله ملعون برای سزنش اهل بیت امام حسین از حضرت زینب درباره شهادت اباعبدالله و اهل بیت پیامبر پرسید که کار خدا را درباره خود چگونه دیده اید؟ حضرت زینب پاسخ داد «من در عاشورا چیزی جز زیبایی ندیدم
fanoosrah.persianblog.ir
بصیرت حضرت قاسم
بهترین علت و زیبا ترین سخن در توصیف بصیرت حضرت علی اکبر که جوان سرو قامت و رعنای امام حسین (ع) است ، کلام آن حضرت در توصیف فرزندش می باشد که در هنگام راهی کردنش به میدان نبرد فرمود:« خداوندا! تو شاهد باش که من غلامی را به میدان رزم در راه تو می فرستم که از لحاظ اخلاق ،خلقت و سخن گفتن ، شبیه ترین فرد به رسول الله است
در سخن و کلام معصوم افراط و مبالغه وجود ندارد ، لذا این سخن دلالت بر میزان بصیرت و معرفت علی اکبر دارد . بر اساس این مقام عرفانی و بصیرت معنوی است که وقتی امام حسین (ع) در مسیر حرکت کاروان به علی اکبر می فرماید : « در عالم رؤیا اسب سواری را دیدم که در برابرم ایستاد و گفت : ای حسین !شما با سرعت می دوید و اجل با شتاب شما را به سوی بهشت می برد ،از این سخن دانستم ما به سوی شهادت به پیش می رویم »،حضرت علی اکبر بلافاصله پس از این سخن به پدر بزرگوارش ابا عبدالله عرض کرد :« پدر جان مگر ما برحق نیستیم ؟» حضرت فرمود :« بله ما برحق هستیم » ،سپس علی اکبر عرض کرد :«بنابراین ما را چه باک از مردن پس از آن امام در حق فرزندش دعای خیر کرد.
fanoosrah.persianblog.ir
یکی دیگر از افرادی که نموداری از بصیرت نافذ و معرفت عمیق در صحنه کربلا بود و در تاریخ نامش به عظمت یاد شده ، نوجوانی پاک سیرت به نام قاسم ابن الحسن است .
در تاریخ آمده که این نوجوان در شب عاشورا پس از تماشای شور میثاق یاران امام حسین (ع) ، به حضور عمویش رسید و سرنوشت خود را در روز عاشورا از امام جویا شد . وقتی اما نظر او را درباره شهادت و مرگ پرسید ، در پاسخ گفت :«مرگ در راه حسین از عسل برایم شیرین تر است .» این کلام نشان دهنده عمق بصیرت ایشان نسبتبه هدف نهضت حسینی است که در وجود او شکل گرفته بود
fanoosrah.persianblog.ir
بصیرت از نگاه رهبری در سال 88
دیدار اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولى امر
بصیرت مهم است، نقش نخبگان و خواص هم این است که این بصیرت را نه فقط در خودشان، در دیگران به وجود بیاورند. آدم گاهى مى‏بیند که متأسفانه بعضى از نخبگان خودشان هم دچار بى‏بصیرتى‏اند؛ نمی‏فهمند؛ اصلاً ملتفت نیستند. یک حرفى یکهو به نفع دشمن می‏پرانند؛ به نفع جبهه‏اى که همتش نابودى بناى جمهورى اسلامى است به نحوى. نخبه هم هستند، خواص هم هستند، آدمهاى بدى هم نیستند، نیت بدى هم ندارند؛ اما این است دیگر، بى‏بصیرتى است دیگر.
این بى‏بصیرتى را بخصوص شما جوانها با خواندن آثار خوب، با تأمل، با گفتگو با انسانهاى مورد اعتماد و پخته، نه گفتگوى تقلیدى - که هر چه گفت، شما قبول کنید. نه، این را من نمی‏خواهم - از بین ببرید. کسانى هستند که می‏توانند با استدلال، آدم را قانع کنند؛ ذهن انسان را قانع کنند. وحتّى حضرت ابى‏عبداللَّه‏ حسین (علیه‏السّلام) هم از این ابزار در شروع نهضت و در ادامه‏ى نهضت استفاده کرد.(1388/05/05
مراسم تنفیذ حکم دهمین دوره ریاست جمهورى
اگر بصیرت نداشته باشیم، اگر فراموش کنیم که دشمنانى در کمین انقلابند، ضربه خواهیم خورد؛ این براى ما تجربه شد.(1388/05/12)
بیانات دردیدار مردم قم در سالگرد 19دى
. پرچم، همان پرچم جنگ احد است؛ آدمها همان آدمهایند در جبهه‏ى دیگر، در جبهه‏ى مقابل. فرقش این است که آن روز آنها ادعا می‏کردند و معترف بودند و افتخار می‏کردند که کافرند، امروز همانها زیر آن پرچم ادعا می‏کنند که مسلم‏اند و طرفدار قرآن و پیغمبرند؛ اما آدمها همان آدمهایند، پرچم هم
همان پرچم است. خوب، اینها بصیرت است. اینقدر که ما عرض می‏کنیم بصیرت بصیرت، یعنى این.(1388/10/19)
881009.parsiblog.com
...اگر بصیرت نباشد
مردم هر دورانی اگر از بصیرت و آگاهی به مسائل زمان خود دور باشند یا دور نگه داشته شوند ،این خود عامل انحطاط فکری و رفتاری آنها خواهد بود
وقتی بصیرت نباشد کسانی مثل عمر بن سعد می شوند امام جماعت و مردم بی بصیرت می شوند مامومین به این امام جور.
وقتی بصیرت نباشد با عوض شدن لباسها و زرق و برق ها، آب از آب تکان نمی خورد و همه این بریز و بپاش ها در سایه دین تعریف و تفسیر می شود
وقتی بصیرت نباشد عده ای خود را یار امام و نخست وزیر زمان او می خوانند و برای رسیدن به قدرت از ریختن خونهای بیگناه ابایی ندارند
وقتی بصیرت نباشد امثال شریح قاضی ها، می شوند مفتیان مردم کوردل و فتوا می دهند به قتل کسی که خود سبب اتصال بین ارض و سماء ست.
وقتی بصیرت نباشد
کسانی در لباس روحانیت خود را نماینده امام می خوانند و برای رسیدن به حقی که اصلا مال آنها نیست دست به فتنه گری می زنند
اگر بصیرت نباشد امثال حسین ابن علی(ع) به مسلخ می روند و امثال عبیدالله ابن زیاد قهقه شادی سر میدهند
وقتی بصیرت نباشد،پسر رسول خدا می شود خارجی و امثال یزید ابن معاویه که از هیچ جنایتی ابا نداشت ، می شود خلیفه مسلمین
وقتی بصیرن نباشد ، واقعه هایی مثل فتنه 88 بوجود می آید و بدبخت کسانی که به خاطر دنیای دیگران ، آخرت خود را می فروشند
.
.
.
و اگر بصیرت نباشد ، عاشورایی دیگر تکرار میشود و حسین ابن علی(ع) به قربانگاه جهالت مردم کوردل می رود
بصیرت از نگاه رهبری در سال 88
اولین مرحله از بصیرت که فرقان و تشخیص حق و باطل است، به لحاظ پیش نیاز بودن برای اقدام، مهمترین گام به شمار می رود. اما خود فرقان شامل 4 زیر مرحله است. ابتدا تبیین شاخص های حق و باطل و بعد از آن تفکیک مصادیق روز با توجه به شاخص ها و در گام آخر از فرقان، اراده برای حرکت به نفع جبهه حق علیه باطل است.
در مورد اینکه تنها ضامن کسب توفیق برای مهار فتنه توسط مومنین، بصیرت ورزی و عمل به 3 مرحله فوق است بسیار بحث شده اما نکته این است که شناخت مراحل بصیرت و عمل به مهندسی معکوس آن نیز می تواند ضامن پیشبرد اهداف فتنه گران در طراحی فتنه باشد.
در مدیریت استراتژیک، در بحث منازعات دانستن این مطلب بسیار مهم است که دشمن در مورد راهبرد ما چه اطلاعاتی دارد.اینکه شناخت و عمل به "بصیرت" تنها راه مهار و فرار از فتنه است، قرنهاست که توسط دشمن شناسایی شده و همواره سعی کرده است دقیقا عکس مراحل بصیرت طرح ریزی کند.
در قضیه کربلا نیز بعد از اینکه یزید دید نعمان بن بشیر نمی تواند شاخص های حق و باطل را در میان اهل کوفه عوض کند، عبیدالله ابن زیاد را به کوفه فرستاد تا در مرحله بعدی، اراده مردم را در دفاع از امام حسین(ع) سست کند. که البته ابن زیاد در ماموریت موفق شد و اهالی نااهل کوفه، اراده خود را به اندک دینار سیاهی فروختند. اراده ای که هیچ وقت متاثر از تشخیص صحیح مبانی حق و باطل نبود. مبانی که قرآن و احادیث مبین آن هستند. ایشان هرگز شان و مقام امامت و ولایت امام حسین(ع) را درک نکرده بودند و تنها دلیل دعوت کوفیان از امام حسین(ع)، بیعت با نوه پیامبر بود نه بیعت با امام خود.
بعد از آن ماند 72 نفر.وقتی ابن زیاد آن 72 نفر باقی مانده را توفیق یافته در گذر از مرحله فرقان دید به عمربن سعد دستور داد تا در اجرای فتنه وارد فاز بعدی بشود. عمربن سعد از آنجایی که می دانست در بصیرت ورزی، بعد از فرقان پیدا کردن نوبت به اقدام و استقامت است ابتدا سعی کرد با دادن امان نامه به افرادی مانند حضرت عباس(ع)، هم مانع اقدام ایشان در دفاع از قرآن ناطق بشود و هم در اقدام مابقی افراد تشکیک وارد کند. اما از آنجایی که کیفیت اقدام و استقامت نسبتی مستقیم با عمق فرقان دارد و آن 72 یار باقی مانده از فرقانی مثال زدنی برخوردار بودند، هرگز خللی در اقدام ایشان وارد نشد.
تنها راه باقیمانده برای سپاه کفر، حمله به "استقامت" یاران و همراهان امام حسین(ع) بود.
لذا با امید به گرمای سوزان روز عاشورا مترصد وارد کردن مصائبی همچون تشنگی و گرسنگی و خستگی و وحشت بر یاران و همراهان امام شدند تا شاید بتوانند در استقامت ایشان خدشه ای وارد کنند.
بعدها راز این استقامت فاش شد. اینکه چرا ذره ای در استقامت همراهان امام اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ خللی وارد نشد.زیرا در حالت طبیعی، وارد کردن مصائب بر زنان و کودکان، بایستی استقامت انسان را از بین ببرد. بعد مدتی از حادثه عاشورا، حضرت زینب(س) در پیش چشم همگان به نمایندگی از تمامی شهدای کربلا و بازماندگان، اعلام کردند که :" در روز حادثه عاشورا چیزی جز زیبایی ندیدم"(ما رایت الا جمیلا) .
این نوع تفسیر از وقایع عاشورا به معنی ناکارآمدی تمام تاکتیک های دشمن در القای مصائب و سختی ها در آن روز بود و اینکه اساسا از ابتدا احلا من العسل بوده است.
پس عاشورا نمادی است که فتان با فتانه در اجرای فتنه در مرحله اول یعنی خدشه وارد کردن به فرقان، شکست خورده و از آنجایی که هرگز دشمن برنامه خود را نیمه کاره رها نمی کند، کار را به صحنه عمل می کشاند تا در آنجا به اقدام و استقامت اهل بصیرت حمله کند.
عاشورا نتیجه فرقان داشتن است و فرقان نتیجه اراده مبتنی بر تشخیص صحیح. عاشورا آزمون کیفیت استقامت است و استقامت خروجی اقدامی مبتنی بر فرقانی عمیق.
امروز نیز دشمن همواره برای توده مردم در فازهای مختلف برنامه ریزی کرده تا هرکسی را در مرحله ای از بصیرت ناکام بگذارد. و امت حزب الله در عاشورای 1388 ثابت کردند که در تشخیص حق و باطل اشتباه نکرده بودند و قیمت آنان نه مانند اهل کوفه که خدواند را مشتری اعمال و رفتار خود می دانند با بهایی مانند جنت(ان الله الشتری من المومنین)
رجانیوز
بصیرت، مفهومی است که شناخت و رعایت آن ضامن توفیق جبهه حق در مهار فتنه و عمل به عکس آن ضامن موفقیت جبهه باطل در فتنه می گردد.
بصیرت همواره شامل 3 مرحله فرقان،اقدام و استقامت است که به مجرد متزلل شدن هرکدام از این مراحل، فرد از زمره اهل بصیرت خارج می شود و قطعا نخواهد توانست از گرداب فتنه،ایمان سالم به در ببرد.
طراحی و نویسندگی و تالیف مطالب:مهدی شعبان
کلیه حقوق برای وبلاگ عطشان محفوظ است
صفحه نخست ویترین وبلاگ بصیرت حسینی عاشورا،کودکونوجوان و جوان عاشورا ، خانواده و حجاب تماس با ما
پخش زنده
تبلیغات وبلاگ
اوقات شرعی
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | مهدی شعبان  

بـه وبـلاگ عـطــشــان خـوش آمدید سایت شیرز, عطشان, شیرز, یا اهل العالم قتل الحسین بکربلا عطشانا, ساقی عطشان, مهدی شعبان, کلیه حقوق مادی و معنوی این اثر برای وبلاگ عطشان محفوظ است , طراحی توسط: مهدی شعبان, mehdi shaban, وبلاگ عطشان،وبلاگی درباره عاشورا و تاثیرات عظیم آن, پایگاه اینترنتی عطشان, سقای عطشان بر لب دریاست عباس یک آسمان غیرت، هزارانش ستاره نقش زمین در دامن صحراست عباس, پایگاه عطشان,